Search

הפגנות בכיכר תחריר: "העם רוצה בהפלת המשטר" - ישראל היום

הפגנות בכיכר תחריר: "העם רוצה בהפלת המשטר" - ישראל היום

המפגינים חזרו אמש (שישי) לכיכר תחריר בבירת מצרים כדי למחות נגד שלטון הקצינים. מלבד קהיר, גם  באלכסנדריה ובמקומות נוספים חסמו רחובות וקראו לנשיא המצרי להתפטר. "העם רוצה להפיל את המשטר", קראו המשתתפים בהפגנה, המשך ישיר למחאת הרשת, שבה צייצו מאות אלפים נגד הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי

המפגינים הובילו לפקקי ענק בבירה במשך שעות ארוכות. במהלך הלילה כוחות הביטחון המצריים ביצעו מעצרים והשתמשו בגז מדמיע לצורך פיזורם. כמו כן, כמה רחובות נסגרו בקהיר והגישה לכיכר תחריר נחסמה, עד שהסדר הושב לכנו.

מאז עלה לשלטון, א-סיסי מנסה לשבור את מעגל הקסמים שבו לכודה מצרים. הסובסידיות לדלק ולמוצרי המזון מכבידים על תקציב המדינה מצד אחד, ומצד שני הטרור מטיל צל כבד על פוטנציאל ההכנסות מתיירות וביטחון השיט בתעלת סואץ.

התוצאה היא הוצאות רבות של תקציב המדינה לצד צמצום דרסטי בהכנסות. א-סיסי ניסה לשבור את המעגל: לקצץ בסובסידיות ולבלום את הטרור. מסעו להגדלת ההכנסות לתקציב המדינה הגיע עד למכירת האיים טיראן וסנפיר לסעודיה. על מלחמתו בטרור בחצי האי סיני כתבנו כבר בהרחבה.  

ולמרות זאת, הצעירים במצרים זועמים. במשך שנים, לימודים אקדמיים התאפשרו בחינם לכל דורש בזמן שהמגזר הציבורי הלך ותפח. כך נוצרה שכבה של משכילים מובטלים שמבינים שללא קשרים הם לא יכולים להתקדם במעלה הסולם החברתי. 

מפגינים בכיכר תחריר // צילום: רויטרס

על המתח הזה משחק איש עסקים מצרי בשם מוחמד עלי. השם מוחמד עלי מעלה ניחוח נוסטלגי בקרב המצרים. בתחילת המאה ה-19, הגיע קצין עות'מאני מומצא אלבני בשם מוחמד עלי למצרים. בשורת מהלכים אכזריים, הוא תפס את השלטון והפך אותה לכוח עולה במזרח התיכון. השושלת שייסד הודחה לאחר יותר ממאה שנה במהפכת הקצינים ב-1952. 

בסדרת סרטונים ויראליים, מוחמד עלי האשים את הגנרל לשעבר א-סיסי בשחיתות וקרא לאנשים לצאת לרחובות בשישי. עלי בעצמו היה קבלן של הצבא במשך 15 שנה, אך כעת הוא נמצא במרחק בטוח בספרד במה שמתואר כ"גלות מרצון".

לטענתו, א-סיסי מבזבז מיליוני דולרים מתקציב המדינה על בניית ארמונות, וילות ומלונות בזמן שהעם המצרי נאנק תחת הגזרות הכלכליות. א-סיסי אומנם כינה את האשמותיו "שקרים", אך לא הכחיש בנייה שכזו. הנשיא המצרי סבור שהמיזמים נבנים עבור מצרים ויסייעו לה לשפר את התיירות. 

מוחמד עלי אגב זוכה לגיבוי והעצמה מצד רשת אל-ג'זירה הקטארית. דוחא כזכור נתונה לחרם דיפלומטי מצד קהיר, ושמחה לערער את יציבות משטר הקצינים, שהדיח את בעלי בריתם מהאחים המוסלמים ב-2013.  בשידור שהועבר ברשת אל-ג'זירה בזמן ההפגנות, דרש עלי משר ההגנה המצרי לעצור את א-סיסי. כזכור א-סיסי בעצמו מונה לשר ההגנה והוביל את הדחת קודמו, מוחמד מורסי מהאחים המוסלמים.

בחמישי האחרון פנה הקבלן לנשיא והכריז כי "זמנו עבר". כאמור, הוא קרא להמונים לצאת לרחובות בשישי, ודרש בין היתר את שחרורם של כל האסירים הפוליטיים. "בערב שישי, מוסלמים, נוצרים, ליברלים, חברי אחים מוסלמים, משכילים וכל היתר, ייצאו להפגנות - והם ירקדו, יצפרו במכוניות ויקשיבו למוזיקה פופולרית", אמר עלי ואף הפציר בכוחות הביטחון המצריים לא להתעמת עם המפגינים ולהגן עליהם.

Let's block ads! (Why?)



2019-09-21 05:51:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjkzNzY50gEA?oc=5
52781595715777

Bagikan Berita Ini

0 Response to "הפגנות בכיכר תחריר: "העם רוצה בהפלת המשטר" - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.